SÄLJARE
Säljare är EasyFront AB, med org nr 559096-5744.
Beställningar görs på vår webbplats Smålandsluckan.se

KONTAKT
Kundtjänst nås på webshop@smalandsluckan.se eller telefon 036-440 90 60.
Du kan också nå oss via kontaktfliken på vår hemsida.

Vid beställning måste du ange minst 1 fungerande mailadress och minst 1 fungerande mobilnummer. Mailadressen används primärt för vår orderbekräftelse och faktura. Mobilnummer för sms samt kontakt från chaufför i samband med leverans. Tänk på att din e-postleverantör ibland kan sortera mail i din mapp för skräppost (Spam). Håll dig uppdaterad. 

KUNDER
Vi vänder oss till såväl företag som privatkunder. Alla priser anges inkl svensk moms 25%.
För att få genomföra en beställning måste du vara över 18 år och vid val av efterbetalning (faktura i samband med leverans) förbehåller vi oss rätten att göra en kreditbedömning innan vi bekräftar en beställning. Vi tar inte ut någon fakturaavgift eller liknande administrativa avgifter vid efterskottsbetalning.

Om din beställning avser luckor och lådfronter till ett kök så förutsätter all information på vår webbplats att du redan har ett kök IKEA Faktum. Beställer du fronter till ett kök IKEA Metod förutsätter vi att du redan har dessa stommar etc eller att du inhandlar de separat från exempelvis IKEA.

VARUPROVER
Som en tjänst erbjuder vi våra kunder att låna hem varuprover för påsyn. För oss är det viktigt att dessa kommer i retur inom utsatt tid och i ett oförändrat skick som gör att vi kan skicka ut dem igen och igen. Som kund lägger du en mindre deposition och den återbetalas vid oskadad retur inom utsatt tid. Varuvärdet inkl specialemballaget är högre än depositionen. Vi förbehåller oss rätten att debitera mellanskillnaden ifall returen uteblir 10 dagar efter utsatt tid eller om de har skador som inte kan hänföras till normalt hanteringsslitage eller transportskada.

WEBSHOP OCH BESTÄLLNING
I vår webshop kan du laborera och få fram priser och kombinationer helt kostnadsfritt och utan köptvång. Din beställning blir bindande för dig först när du sänder in den till oss, dvs genomför ett köp. Den granskas därefter av oss och blir bindande för säljaren först när vi godkänt och bekräftat. Det sker vanligtvis till den mailadress du uppgivit. Vid behov eller oklarheter kontaktar vi dig per telefon.
En webshop är att betrakta som ett verktyg för att underlätta ett beställningsförfarande. Vissa tekniska begränsningar kan finnas i en webshop. Under vissa omständigheter kan det eventuellt gå att göra beställningar i kombinationer och antal som inte är möjliga i verkligheten. Alla beställningar kontrolleras och granskas av oss innan de går iväg till produktionsplaneringen. Vanligtvis bekräftar vi en godkänd beställning inom 48 timmar (beroende på veckodag och tid på dygnet) men oftast inom någon timma på dagtid vardagar. Vid konflikt mellan vad som går att kombinera i vår webshop och våra villkor så gäller alltid våra villkor alternativt vad vi meddelar dig. Vid oklarheter kontaktar vi dig för att ställa kompletterande frågor. Vi förbehåller oss rätten att inte acceptera en gjord beställning, oavsett orsak, och därefter är kundens beställning inte längre bindande för denne. Vi reserverar oss också för eventuella felskrivningar och rätten att ändra sortiment såsom färger, designer, mått och egenskaper mm utan föregående meddelande.

Observera att miljöbilder kan föreställa produkter och färger som inte ingår i vårt sortiment. Vissa bilder är för illustrativt syfte endast.

ORDERBEKRÄFTELSE
Alla beställningar bekräftas per mail. Vi sänder även i förekommande fall våra fakturor per mail. Kolla gärna ditt skräppostfilter med jämna mellanrum och lägg till webshop@smalandsluckan.se bland betrodda avsändare (exempelvis i din adresslista).

PRIS OCH BETALNING
Priser är angivna i svenska kronor och inkluderar 25% moms. Vid val av faktura eller efterbetalning förbehåller vi oss rätten att göra en sedvanlig kreditbedömning samt rätt att avslå beställning eller begära förskottsbetalning.
Vi tar inte ut någon fakturaavgift men behöver vi sända betalningspåminnelser så förbehåller vi oss rätten att ta ut avgift för detta enligt lag.

LEVERANSTID
Vi är intresserade av att leverera dina varor så snart som möjligt. Leveranstiden kan dock variera över året och beroende på den aktuella orderingången. Leveranstiden, dvs tiden mellan din beställningstidpunkt och tills dina varor levereras kan delas in enligt följande: Väntetid på produktion, tillverkning, torkning/ härdning, kvalitetskontroll och själva transporten. För köksluckor är en vanlig leveranstid ca 4-5 veckor men kan ibland bli något kortare eller längre. Aktuell leveranstid kan meddelas vid beställning.

LEVERANSER
Vi levererar inom Sverige om inte annat är överenskommet. Önskar du få dina varor levererad till något annat land ber vi dig kontakta oss. För leveranser inom Sverige gäller svensk moms 25% vilket ingår i våra priser.

Du ansvarar själv för att leveransadress och eventuellt övriga och nödvändiga leveransinstruktioner är korrekta, fullständiga och begripliga. Vet du med dig att du har en strulig leveransadress, kanske en vägbom, färja eller dåligt farbar eller trång väg med stor lastbil till sommarstugan bör det tydligt framgå i din beställning. Kontakta oss vid behov. Leverans sker till tomtgräns, trottoar eller port, så långt vägen är farbar med stor lastbil. Inbärning/ uppbärning ingår ej. Mindre paket kan levereras till närliggande utlämningsställe. Gör du en extrabeställning direkt med åkeriet så sker det i så fall på egen bekostnad. Exempelvis utkörning på kvällstid, helger eller bärhjälp (2 chaufförer) 

TRANSPORTSKADOR
Vi är extremt noga med hur vi emballerar våra leveranser. Trots det kan det i enstaka fall förekomma transportskador. Du måste noga granska försändelsen direkt när du tar emot den. Låt dig inte stressas av en jäktad chaufför. Ta den tid du behöver för att räkna och granska försändelsen. Notera eventuella synliga skador direkt på fraktsedeln/ transportdokumentet. Meddela oss så snart som möjligt. Bilder är alltid bra. Observera att du inte kan reklamera synliga transportskador i efterhand om det inte finns angivet på mottagarbeviset hos transportören. Packa därefter upp och granska leveransen inom 3 dagar. Då kan vi hjälpa dig att reklamera eventuella transportskador till åkeriet. Vi har själva 5 dagar på oss att göra en reklamation eftersom transportbolagens ansvar upphör i samma minut som du signerat leveransen. Anmärkningar som inte inkommit eller är FULLSTÄNDIGA inom 7 dagar avvisas rutinmässigt av de flesta transportbolag. Därför så viktigt att du agerar skyndsamt.

Transportbolag har generellt begränsad möjlighet att lagerhålla gods om du inte har möjlighet eller lust att ta emot leveransen. Vid hemleverans kan de ta ut s.k. terminalhyra för lagring av ditt gods från dag 5 från avisering. Liggetiden för mindre paket är 13 dagar och går i retur dag 14 om du inte hämtat ut paketet. Även hemleveranser kan gå i retur om du inte går att nå eller om leverans inte kan genomföras. Returfrakten bekostas av dig som kund och vi förbehåller oss att debitera en ny frakt om så sker. Transportbolagen har också rätt att ta ut så kallad bomkörningsavgift, dvs du är inte på plats på avtalad tid och lastbilen måste åka vidare utan förrättat ärende.

 

Om du av någon orsak gör en retur till oss är du ansvarig för returtransporten och eventuellt uppkomna transportskador under din transport till oss. Emballera överdrivet väl och köp gärna en extra transportförsäkring.

KLIMAT
Trävaror och finsnickeri är naturligt känsliga för snabba förändringar i temperatur och luftfuktighet. På vinterhalvåret, eller när det är mer än 5 graders skillnad mellan utomhus- och inomhustemperaturen så rekommenderar vi att du bär in paketen i bostaden men INTE öppnar dem på 48 timmar. Därmed får de tid på sig att acklimatisera sig vilket förhindrar att godset slår sig (bågnar, buktar, skevar etc).

REKLAMATION
På vår hemsida och i vår webbshop försöker vi visa våra produkter så korrekt och rättvisande som möjligt. Tänk dock på att olika bildskärmar har olika upplösning, ljusstyrka och färgtemperatur samt i övrigt olika tekniska förutsättningar. Det är därmed inte möjligt att ge en rättvisande bild på exakt hur en vara kommer se ut i verkligheten. Viss avvikelse måste accepteras. Samtidigt kan en vara i verkligheten upplevas olika beroende på exempelvis vilken belysning du har hemma hos dig. Lysrör, halogenlampor eller LED-ljus ger alla olika sken och arbetar i olika färgtemperaturer. Vi tipsar om möjligheten att låna hem varuprover för påseende innan du bestämmer dig. Mer info på vår webbplats.

Vi avråder från att blanda gammalt och nytt. Om du väljer att montera ex en ny kökslucka bredvid en gammal så måste man acceptera en nyansavvikelse. Vår ambition är inte att ha identiska färger, nyanser eller designer som de du eventuellt redan har. Åter igen tipsar vi om möjligheten att beställa hem varuprover för utvärdering innan köp.

Du ansvarar för att din beställning är korrekt, inkl färg, design, mått och antal samt övriga egenskaper som höger- vänsterhängd eller överhängd mm. Vi ansvarar för att leverera det som framgår av vår orderbekräftelse. Vid den händelse vår orderbekräftelse inte skulle stämma överens med din beställning måste du skyndsamt och utan oskäligt dröjsmål meddela oss. Det beror på att din beställning går in i fabrikens orderplanering i samband med vår orderbekräftelse sänds till dig. Genom att snabbt låsa din beställning i fabriksplaneringen håller vi ner leveranstiderna som annars skulle bli förlängda om vi avvaktade med att sända din beställning till produktionsplaneringen.

Skulle mot förmodan de levererade varorna inte stämma överens med det som framgår av vår orderbekräftelse så har du rätt att reklamera. Kontakta oss då skyndsamt med beskrivning av vad du anser är felaktigt. Bifoga gärna bilder. Vi startar då en utredning i positiv anda för att komma fram till lämplig åtgärd. Om du exempelvis skickar oss en bild som med hjälp av en linjal visar att något är felaktigt påbörjar vi skyndsamt produktion av en ersättningslucka.

Utöver själva mottagningskontrollen rekommenderar vi att du alltid granskar varorna direkt vid ankomst och FÖRE montering. Monteringskostnader och andra följdkostnader pga felaktig vara ersätts inte. Vid eventuellt fel i varan sträcker sig vårt ansvar till att endast ersätta eller återställa den hos oss köpta produkten till vad som framgår av vår orderbekräftelse. Vi förbehåller oss rätten att välja med vilken metod en felaktig vara ska ersättas. Kundens rättigheter enligt Konsumentköplagen gäller alltid (förutsatt att köparen är konsument).

Våra varor tillverkas i de mått som framgår vid respektive produkt i vår webshop. Viss avvikelse måste tolereras och kan beroende på väderlek och inomhusklimat (torr eller fuktig luft mm) samt av produktionstekniska orsaker tillåtas variera något. Vanligtvis ligger toleransen på plus minus 2 mm avvikelse för köksluckor och plus minus 5 mm för övriga produkter.

ÅNGER
Olika regler gäller beroende på vad för vara eller produkt du köper. För standardartiklar såsom knoppar, handtag och gångjärn gäller 14 dagars ångerrätt. Det vi tillverkar måttanpassat på beställning går att ångra fram till vi bekräftat din beställning varefter produktionen startar och kan inte längre ångras.

De produkter vi tillverkar på beställning är en unik helhet bestående av viss färg och viss design men framför allt är produkten du köper summan av just din kombination av dörrar och lådfronter i just din kombination av mått. För färgmatchningens skull tillverkas hela din beställning vid samma tillfälle för att inte få någon avvikelse i färg eller finish som annars kan uppstå vid produktion på olika tillverkningsdatum eller om några av varorna legat olika länge på lager. Vi tillverkar allt på beställning och unikt för dig i din kombination av färg, design och mått. Vi har ingen lagerhållning. 

För att hålla nere leveranstiden läggs din order in i produktionen så snart som möjligt. Önskar du komplettera eller kommer på att du önskar beställa något annat eller göra en förändring i din lagda beställning så betraktas det som en ny beställning. Vi försöker dock vara tillmötesgående inom ramen för produktionsplaneringen. Exempelvis kan vi förlänga leveranstiden på beställning 1 och vänta med att skicka tills beställning 2 är klar.

Det är alltid bra att tänka igenom sitt köp i förväg. Exempelvis tipsar vi om möjligheten att låna hem varuprover innan man bestämmer sig. Mer info gällande hemlån finns i vår webshop.

RETUR
Våra varor tillverkas unikt på beställning från dig och tas i normalfallet inte i retur. Vid den händelse vi ändå skulle komma att träffa överenskommelse om retur måste det godkännas av oss först. Eventuell returfrakt bekostas av kunden. Kunden ansvarar för varorna under returfrakten. Överväg transportförsäkring och emballera väl. Spara inlämningskvitto eller liknande. Välj en transportlösning där försändelsen går at spåra via kollinummer eller liknande.

Om returen beror på en konstaterat felaktig vara eller ett fel begånget av säljaren så bekostas returfrakten av säljaren. Det är dock fortfarande kunden som bär ansvar för varan tills dess den kommit i retur till oss. Åter igen, emballera väl.

Om varan behöver sändas i retur till säljaren för granskning och bedömning i samband med tvist om exempelvis varan är att betrakta som felaktig eller ej så är det även här kunden som ansvarar för att den kommer fram till oss. Välj därför lämpligt emballage och transportmetod. Vid konstaterat fel i varan står säljaren för returkostnaden.

KONSUMENTKÖPLAGEN
Det som framgår av våra köpvillkor, i vår webshop, av orderbekräftelsen eller i eventuella andra överenskommelse får aldrig stå i konflikt med svensk lag. Svensk lag, inkl Konsumentköplagen har företräde och gäller i alla lägen (om du köper i egenskap av konsument). Om vi i någon händelse inte skulle vara överens med dig som kund rekommenderar vi dig att låta frågan avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden. Vi åtar oss att följa deras rekommendationer.

GDPR (General Data Protection Regulation)

I enlighet med gällande lagstiftning informerar vi dig om att vi behöver spara dina personuppgifter såsom namn, leveransadress och telefonnummer mm. Du kan alltid be att få dina personuppgifter raderade ur våra register men det kan potentiellt försvåra en eventuell garantihantering då vi i så fall inte längre vet vem du är eller om du varit kund hos oss eller inte. Många av våra produkter har 5 års garanti.